Asemenea context este bazat pe ficțiune, care, de cele mai multe ori, ascunde hobby-uri sau preocupări pe care, cu atenție și implicare, le putem vedea materializându-se într-o bună zi. Ceea ce astăzi copilul imită îi susține procesul creativ și dezvoltarea sa viitoare.
Contexte favorabile dobândirii independenței
În calitate de adulți, trebuie să înțelegem că jocul de rol nu reprezintă doar o modalitate ingenuă de a scăpa de realitate, ci este o activitate foarte importantă pentru dezvoltarea copiilor. Acest demers îi ajută să-și dezvolte empatia, spiritul creativ, să devină independenți și necesită instrumente caracteristice fiecărui parcurs imaginativ. Practic, prin folosirea unor jucării de rol potrivite, micii utilizatori vor putea experimenta cât mai realist proiecțiile pe care le au în gând.Mânuirea obiectelor care le imită miniatural pe cele specifice unei anumite profesii oferă copilului ocazia de a-și construi propriul scenariu în care se poate exprima și desfășura în voie. Fără să-și dea seama, cel mic devine astfel mult mai sigur de sine, ia decizii, își fructifică intens procesul imaginativ și cognitiv. În plus, implicarea personală trezește, în mod firesc, un spectru larg de emoții, în funcție de alegerea de moment sau de cursul acțiunilor.
Dezvoltarea abilităților psiho-emoționale prin roleplay
Din punct de vedere psihologic, starea de emoție este un concept care face referire la experiențele care pot apărea în viață și care ne influențează motivarea, comportamentul, modul de a gândi. Emoțiile descriu stări fiziologice și sunt generate subconștient; de obicei, sunt reacții corporale autonome la anumite evenimente externe sau interne: bucuria, tristețea, rușinea/vina, frica, dezgustul, furia, uimirea.
Pe lângă empatie, jocul de rol joacă și o funcție psihologică. În timpul jocului, copiii devin adesea personaje plauzibile, realizând o proiecție care îi ajută să dobândească o mai mare conștientizare a emoțiilor. Aici, este cheia: copilul să poată prelua controlul asupra comportamentului propriu și, în consecință, să crească armonios. Astfel, acele „superputeri” precum răbdarea, empatia, colaborarea pot fi dobândite prin folosirea unor elemente specifice:
- instrumente muzicale pentru copii – esențiale unui muzician adevărat;
- accesorii de modă – pentru un spirit creativ, dornic de afirmare;
- bancuri de scule – ideale pentru cel mai priceput meșter al casei;
- bucătării pentru copii – dedicate unui masterchef de prestigiu.
Creativitatea – parte integrantă a socializării
Prin puterea creativității specifice, un copil creează contexte în care să se poată exprima liber, iar bucuria, de cele mai multe ori, provine din compania unor potențiali parteneri de joacă. Este firesc, așadar, ca multe dintre proiecțiile mentale să necesite cel puțin un coleg de activitate, fie că este „prieten”, ori „inamic”; în definitiv, viața însăși este construită pe echilibrul pozitiv-negativ, aspect pe care copiii îl sesizează intuitiv și care transpare din jocurile lor.
În cadrul multor secvențe de roleplay, creativitatea cheamă socializarea în mod firesc, iar acest lucru este benefic pentru cei micuți care dobândesc astfel capacitatea de a lucra în echipă. Astfel, nu doar distracția sporește, ci mai cu seamă acele caracteristici de care copiii vor avea mare nevoie mai târziu în viață:
- inițiativa;
- încrederea în sine;
- comunicarea;
- colaborarea, prin acceptarea celuilalt.
Frumusețea vieții stă în diversitate, iar caracteristicile și preferințele celor mici ilustrează perfect acest concept. Fie că alege o trusă doctor de jucărie sau preferă un rol de negustor priceput, se cuvine să-l încurajăm să experimenteze. Dezvoltarea sa personală va avea astfel foarte mult de câștigat. În plus, dacă îi susținem, vor putea să-și îmbunătățească încrederea în propriile forțe și conștiința de sine, să-și controleze emoțiile, să-și dezvolte empatia. Astfel, „răsplata lor nu va consta doar într-un comportament îmbunătățit, ci și în performanțe academice măsurabile”, precum arată autorul lucrării Inteligența emoțională, psihologul Daniel Goleman.